Ako podporujeme talenty na našich stredných školách

Autor: Ján Pišút | 24.1.2017 o 10:39 | Karma článku: 3,94 | Prečítané:  481x

Na Slovensku máme viacero schém na podporu talentov na základných a stredných školách. Niektoré z nich sú ale krátkodobé alebo dočasné a tým sú menej efektívne. Nemáme nástroje na motiváciu učiteľov, ktorí sa talentom venujú.

Projekt Agentúry pre výskum a vývoj (APVV) „Podpora ľudského potenciálu v oblasti výskumu a vývoja a popularizácia vedy“

            V rokoch 2006, 2007 a 2009 vypísala APVV verejné výzvy v rámci tohto projektu. Granty mohli podporiť excelentných školiteľov, vytvárať miesta pre „postdoktorandov“ vo výskume a vývoji a mohli byť tiež  zamerané na „aktivizáciu talentovanej mládeže prostredníctvom regionálnych a národných súťaží a prehliadok“.

            Komisia, ktorá hodnotila a odporúčala žiadosti podporila mnoho projektov zameraných na súťaže pre žiakov ako odborné olympiády (matematická, fyzikálna, biologická, atď.), rôzne korešpondenčné semináre, iné súťaže a popularizáciu vedy. V každom roku bolo k dispozícii asi 1 milión € (30 miliónov Sk). Projekt bol kladne  hodnotený žiakmi, učiteľmi aj rodičmi. Bohužiaľ po roku 2009 sa už žiadna ďaľšia výzva APVV na podobnú tému neobjavila.

Súťaže pre základné a stredné školy – odborové olympiády a podobné súťaže

            Pramatkou odborných predmetových súťaží pre žiakov základných a stredných škôl je Matematická olympiáda, ktorá vznikla pred okolo 60 rokmi. Neskôr vzniklo mnoho ďalších súťaží. Niektoré z nich organizuje Iuventa z poverenia Ministerstva školstva (podľa materiálu z roku 2013 je ich 17). Iné organizuje ŠIOV(Štátny inštitút odborného vzdelávania, súťaží je 11), ďalšie organizujú školy a iné organizácie (15 súťaží). K nim patrí aj Hviezdoslavov Kubín, na ktorom začínali viacerí súčasní klasici. Pre žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami organizujú 13 súťaží stredné odborné školy. Úspechy v súťažiach sú aj finančne dotované. Za prvé miesto v celoslovenskej súťaži sú 3 body, za druhé miesto 2 body, za tretie 1 bod. V medzinárodných kolách je za prvé miesto 10 bodov za druhé a tretie 9 a 8 bodov. Zriaďavateľ školy, z ktorej úspešný žiak pochádza získa za každý bod 200€. Spolu na celom Slovensku sa na odmenách rozdelí zriaďovateľom 550 tisíc € (v roku 2013).

            Z toho ako som sledoval úspešných riešiteľov Matematickej a Fyzikálnej olympiády viem, že mnohí z nich sa neskôr stali vedúcimi osobnosťami v týchto disciplínach. Predpokladám, že aj v iných oblastiach vedy a kultúry to bolo podobné.

            Odmeny a financovanie prípravy žiakov sú pomerne skromné. „Tučné roky“ boli len tie, keď existoval program APVV „Podpora ľudského potenciálu a popularizácia vedy“. Inak bola podpora pomerne malá. Nešťastím tejto podpory je to, že až na malé výnimky, pochádza  z jediného zdroja – Ministerstva školstva. Dúfam, že sa skoro objavia nadácie so súkromnými zdrojmi úspešných firiem a podnikateľov, ktoré podporia súťaže, ktoré sú im blízke.

Korešpondenčné semináre pre študentov stredných škôl

            Tak ako inde aj aj u nás sa snažíme propagovať štúdium na našej fakulte (MatFyz). Usporadúvame Dni otvorených dverí, niektorí naši učitelia organizujú semináre na stredných školách, iní pomáhajú pri príprave účastníkov odborových olympiád a pod. Domnievam sa ale, že v tomto sú úspešnejší naši študenti, ktorí organizujú tzv. korešpondenčné semináre pre stredoškolákov. Skupina študentov, ktorá vedie korešpondenčný seminár je nezávislá a neformálna, vymýšla úlohy pre stredoškolákov, opravuje ich a napokon organizuje približne týždenné stretnutie úspešných riešiteľov semináru. Tieto sústredenia sú u stredoškolákov veľmi obľúbené a myslím si, že vedúci korešpondenčných seminárov robia tú najlepšiu prácu pre propagáciu štúdia na našej fakulte. Ak ani to nezaberá tak, ako by sme chceli je to asi preto, že stredoškoláci a najmä maturanti „vedia svoje“ a z rozprávania známych vedia aké podmienky ich čakajú u nás na vysokých školách a aké ich čakajú v zahraničí, napríklad na českých univerzitách. Ak to u nás nezmeníme, nemáme šancu ovplyvniť rozhodnutia našich maturantov o tom, kde ísť študovať.

            A niekedy podmienky nemôže ovplyvniť fakulta, nech robí, čo robí. Maturanti vedia aké podmienky majú učitelia na stredných školách a tak neprekvapuje, že záujemcov o štúdium učiteľstva je rádovo (teda okolo 10 krát) menej ako bolo skoro po roku 1989.

            S výnimkou „tučných rokov“, keď fungoval program APVV „Podpora ľudských zdrojov a popularizácia vedy“, vedúci korešpondenčných seminárov pracovali s minimálnou podporou. Niekedy sa mi vidí, že to nadšenie, s ktorým organizovali ešte kedysi „za socíku“ semináre a letné školy z matematiky Milan Hejný a jeho spolupracovníci sa akousi mystickou cestou prelialo aj do práce dnešných vedúcich „korešponďákov“.

Našťastie som nedávno počul, že úspešné, osvietené a zodpovedné firmy ako ESET začínajú podporovať niektoré korešpondenčné semináre. Možno predsa len svitá na lepšie časy. Len to svitanie trvá akosi dlho.

Na záver: Podpora rozvoja talentov už na základných a stredných školách je potrebná a preto je žiadúce podporovať súťaže študentov a korešpondenčné semináre. Pre túto podporu je potrebná aj spolupráca vysokých škôl so strednými školami v príprave študentov na súťaže a projekty APVV ako podpra ľudských zdrojov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Fico sa po futbale vybúril na liste šéfovi UEFA

Premiér po zápase Nemecka s Talianskom napísal, že mu nie je ľahostajná výchova mladých ľudí. Pri iných futbalových kauzách mlčal.

KOMENTÁRE

Premiér listom UEFA podliezol latku

Je nezvyklé, aby ústavný činiteľ vypisoval na športové federácie.


Už ste čítali?